Osoby, które prowadzą firmę, muszą dbać o to, aby terminowo i poprawnie wywiązywać się ze wszystkim obowiązków związanych z księgowością. Z uwagi na to, że wiąże się to z koniecznością dopilnowania wielu terminów, wypełnianiem szeregu dokumentów i obserwowaniem zmian w obowiązującym prawie, właściciele firm często decydują się na skorzystanie z profesjonalnej pomocy księgowego. Warto jednak wybrać sprawdzonego specjalistę, ponieważ początkującym księgowym zdarza się popełniać błędy. Które z nich są najczęstsze?
Jakie błędy najczęściej popełniają początkujący księgowi?
Zawód księgowego wymaga szerokiej wiedzy, odpowiedniego wykształcenia oraz praktyki. Często zdarza się tak, że osoba, która przeszła kurs na samodzielnego księgowego, ma ogromną wiedzę, jednak potrzebuje trochę czasu, aby sprawnie i bezbłędnie wykorzystywać ją w praktyce. Początkującym księgowym zdarza się przede wszystkim popełniać błędy w podawaniu dat ujęcia przychodu czy ujęcia kosztu.
Oprócz tego niektórzy z nich mają również problem z zaliczaniem niektórych wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Kolejnym błędem jest nieprzestrzeganie wymaganego okresu przechowywania dokumentacji oraz nieterminowe składanie deklaracji podatkowych i ZUS. Początkującym księgowym często również zdarzają się niedopatrzenia, co skutkuje na przykład niestarannie sporządzonym dokumentem, w którym brakuje daty czy podpisów.
Jakie są przyczyny popełniania błędów przez początkujących księgowych?
Osoby, które chcą zostać księgowymi, często odbywają kurs księgowości od podstaw. Dzięki temu zdobywają niezbędną wiedzę do wykonywania tego zawodu. Często zdarza się tak, że mimo to popełniają błędy, których przyczyną zwykle jest brak doświadczenia. Warto również pamiętać, że pośpiech nie jest dobrym doradcą, szczególnie podczas wykonywania tak ważnych zadań.
Oprócz tego, aby unikać pomyłek, księgowy musi również śledzić zmiany w przepisach, korzystając wyłącznie z rzetelnych i zweryfikowanych źródeł. Z uwagi na to, że skutkiem pomyłek może być odpowiedzialność karno-skarbowa przedsiębiorcy, właściciele firm powinni zadbać o to, aby księgowością zajęła się odpowiednia osoba, która stale się szkoli i jest na bieżąco ze zmianami w prawie